Aktuelles
Workshopankündigung
(deutsche Version s.u.)Building Resiliency. How to create trauma-informed learning communities and environments where students can thrive
A One-Day-Teacher-Training-Workshop with Dr. Jody McVittie (Seattle)
In almost every classroom there are a few students who seem to take up a lot of your energy and often distract other students from learning. Gaining tools to understand their behavior and help them join the learning community helps each of these students, you, and your entire class. This one-day workshop will offer you tools and opportunities to practice a trauma-informed approach to leading your classroom. Together we will lay the groundwork for an ongoing exploration to bring trauma informed work into your classroom and perhaps your school. You will
- get to know how to strengthen your own self-regulation and co-regulation skills
- gain an understanding of how the brain responds to trauma and human connection
- learn how to apply a trauma-responsive lens to classroom challenges and enhance your “radar” about trauma and attachment
- explore how to understand behavior as communication and how to respond to challenging behavior
- practice tools to create a classroom and school environment where students feel connected and encouraged
- gain resources and learn skills that will make an immediate difference in your classroom and school
About Dr. Jody McVittie:

Now retired, she is exploring the impact of individual, ancestral, and collective trauma on each of us and the systems that we navigate daily – exploring the tools and skills needed to unwind ourselves from our tangled pasts.
Jody is a co-author of Positive Discipline in the School and Classroom and The School Administrators Guide. She has consulted for dozens of schools in the United States and internationally including trainings in Spanish (Nicaragua) for First Nations Communities (in northern British Columbia) and for a school for the deaf.
She is the mother of three -now adults - who have been some of her best teachers. When she is not working you will find her in her garden, roaming in the mountains or on the lake rowing.
She says: “My dream is to plant seeds to grow healthy communities by teaching parents, teachers and students how to work together in relationships founded on deep mutual respect. I know that this is work that no one person can do alone - that each of has a part - and I invite you to join me.”
The workshop will be held in English, but Jody understands German very well. Together, we will ensure that the language does not present an obstacle for colleagues with less advanced English skills.
Time and Location:
Saturday, July 26
10 a.m. to 4 p.m.
Georg-August-Universität Göttingen
Institut für Erziehungswissenschaft
Räume 9.101 und 9.102
Waldweg 26
37073 Göttingen
Costs:
The workshop is free of charge. In addition to the content, we will provide a manual, which can be purchased for XX €. A simple held catering is provided.
Registration (informally via Email) to:
Jutta Grimm (Tel.: +49 551 39 21427 )jutta.grimm-2@sowi.uni-goettingen.de
For further information please contact:
Prof. Dr. Kaja Katharina Kunze (kkunze@uni-goettingen.de)
Traumainformierte Sozial- und Lernumgebungen gestalten.
Ein Tagesworkshop für Lehrer*innen, mit Dr. Jody McVittie (Seattle)
In fast jeder Schulklasse gibt es Schüler*innen, die auf Lehrer*innenseite den Eindruck entstehen lassen, dass sie besonders viel Aufmerksamkeit und Energie beanspruchen und/oder ihre Mitschüler*innen vom Lernen ablenken. Sich Perspektiven und Handwerkszeuge anzueignen, die dabei unterstützen, diese Schüler*innen besser zu verstehen, hilft jedem*jeder dieser Schüler*innen, Ihnen selbst und der gesamten Klasse. Anliegen dieses eintägigen Workshops ist es, konkrete Grundlagen für eine traumainformierte Arbeit in Schule und Unterricht zu legen und damit zugleich die Basis für eine mögliche fortlaufende Entwicklungsarbeit zu schaffen. Sie werden
- üben, wie Sie Ihre eigenen Selbst- und Ko-Regulierungsfähigkeiten stärken können
- sich ein Verständnis dafür erarbeiten, wie das Gehirn auf Trauma und Bindungsthemen reagiert
- lernen, wie Sie eine traumasensible Sichtweise auf die Herausforderungen im Klassenzimmer anwenden und Ihr „Radar“ für Trauma und Bindung verbessern können
- erforschen, wie Sie Verhalten als Kommunikation verstehen und auf herausfordernde Situationen reagieren können
- und dabei konkrete Ressourcen und Werkzeuge erwerben, die einen unmittelbaren Unterschied machen.
Zeit und Ort:
Samstag, 26. Juli
10:00 bis 17:00 Uhr
Georg-August-Universität Göttingen
Institut für Erziehungswissenschaft
Räume 9.101 und 9.102
Waldweg 26
37073 Göttingen
Kosten:
Der Workshop ist kostenfrei. Ergänzend zu den Inhalten stellen wir ein Handbuch zur Verfügung, das für XX € erworben werden kann. Für eine einfache Verpflegung ist gesorgt.
Anmeldung (formlos per E-Mail) an:
Jutta Grimm (Tel.: +49 551 39 21427 )jutta.grimm-2@sowi.uni-goettingen.de
Für weitere Informationen wenden Sie sich gerne an:
Prof. Dr. Kaja Katharina Kunze (kkunze@uni-goettingen.de)