Other Publications





Working Papers, Reviews and other Publications



  • E-Mobility as a Future Market - New Challenges for the IS Community, IM Whitepaper, Göttingen, November 2012 (Busse, S.; Lehmann, E.; Kolbe, L.M.)
  • Energieinformationsnetze und -systeme, Teil B: Künftige Geschäftsmodelle für Verteilungsnetzbetreiber im Smart Grid der Zukunft - Bestandsaufnahme und Entwicklungstendenzen am Beispiel der Verteilungsnetzbetreiber, VDE-Positionspapier, VDE-ITG Arbeitskreis Verteilungsnetzautomatisierung, Frankfurt am Main, Oktober 2012 (Benze, J.; Bjelajac, B.; Blechinger, T.; Boeggering, L.; Hänchen, H.; Honecker, H.; Jagstaidt, U.; Kießling, A.; Kolbe, L.; Kossahl, J.; Kundzeleva, V.; Schäffler, H.; Schuster, R.; Stadler, M.; Stein, E.; Tretter, R.; Vogel, N.; Wittpahl, V.; Wolff; I.)
  • A Perception-based Model for Smart Grid Adoption of Distribution System Operators - An Empirical Analysis, 18th Americas Conference on Information Systems, 2012, Seattle, (Kossahl, J.; Kranz, J.; Kolbe, L.M.)
  • Introduction of an Electric Mobility Technological Architecture Framework – An Overview of EV specific Services and Functionalities, AMCIS 2012, Seattle. (Busse, S.; Jagstaidt, U.; Kolbe, L. M.; Bjelajac, B.)
  • Anreizmechanismen für Smart Metering, Fachtagung „Aktive Kundenbeteiligung an zukünftigen Strommärkten“ ETG-Kongress 2011, Würzburg 8.11-9.11.2011, (Jagstaidt, U.; Kossahl, J.; Kolbe, L.M.)
  • Der Bund als Vorreiter? – Von Green-IT zum nachhaltigen Informationsmanagement. greenletter - Informationen zur Green-IT-Initiative des Bundes, (1), pp.7-8. (Zarnekow, R., Kolbe, L.M., Erek, K. & Schmidt, N.-H.)
  • Informationssicherheit – Eine Top-Management-Aufgabe, in: Schweizer Bank, Nr. 4, 2010, pp. 50-51 (Kolbe, L.M., Dreyer, M.)
  • CRM 2018 - Eine Analyse der zukünftigen Entwicklung der CRM-Landschaft, Project Study, 2009 (in German, Kießling, M., Schmidt, N.-H., Ruch, T. J., Kolbe, L. M.)
  • Web-2.0-Technologien - Einsatzpotentiale zur Stärkung der Zuschauerbindung und -gewinnung bei ARTE, Project study, 2008 (in German, Kießling, M., Schmidt, N.-H., Mrkwicka, K., Kolbe, L.)
  • Fachbuch-Test: Einfachheit in Wirtschaftsinformatik und Controlling, in: Horváth, P., Reichmann, T. u.a. (hrsg.), Controlling - Zeitschrift für Erfolgsorientierte Unternehmenssteuerung, C.H. Beck, München, Frankfurt a.M., S. 633-634, Heft 11, November 2008 (Schmidt, N.-H., Kolbe L. M.)
  • The relevance and critical success factors of Project Management in the face of convergence, White paper, in: Document Library of the Telemanagement Forum, Released July 2008, (Sanchez Aguilar, C.) (PDF, 274KB)
  • Customer Relationship Management – Status Quo and Future Challenges [Customer Relationship Management – Status Quo und zukünftige Herausforderungen], in: Marketing Journal, 38 (2005) 4, pp. 12-15 (in German, Kolbe, L., Brenner, W.) (PDF, 1.635KB)
  • Communication of Security in Online-Banking [Kommunikation von Sicherheit im Online-Banking], Institute for Information Management, best practice study, University of St. Gallen, 2005 (in German, Kolbe, L., Salomann, H., Schierholz, R.)
  • CRM – Status quo and challenges [CRM – Status quo und zukünftige Entwicklungen], Institute for Information Management, Study Series, University of St. Gallen, 2005 (in German, Kolbe, L., Dous, M., Salomann, H., Brenner, W.)
  • Reference process model for Customer Relationship Management [Referenzprozessmodell für das Customer Relationship Management], Institute for Information Management, Working Paper, University of St. Gallen, 2004 (in German, Kolbe, L., Geib, M., Salomann, H., Brenner, W.)
  • Standard application software in core processes of banks, yet unpublished study for SAP, University of St. Gallen, 2004 (Kolbe, L., Geib, M., Schierholz, R.)
  • Knowledge Management to the second – customer knowledge is key, [Knowledge Management zum zweiten – Das Kundenwissen ist Trumpf], in: Infoweek Schweiz, Feb 23, 2004, Zurich, pp. 45-46 (PDF, 502KB)
  • Comment on previous contribution ‚IS-professors of the future’ [Stellungnahme zum Beitrag „Wirtschaftsinformatik-Professoren der Zukunft…“], in: Wirtschaftsinformatik 45 (2003) 6, p. 662 (in German) (PDF, 200KB)
  • It’s still a Long Trek to the Wireless Enterprise, in: Future Banker, Issue 09/2000, Interview (PDF, 291KB)
  • eConsulting – delivering eBusiness Solutions from Vision to Implementation, in: Inhouse Manager, 2 (2000) 3 (Kolbe, L., Wicht, W.), pp. 24-27 (PDF, 1.184KB)
  • Confronting Innovation, in: Inhouse Manager, 1 (1999) 2 (Kolbe, L., Oldekop, E.), pp. 28-34 (PDF, 2.088KB)
  • Book review on: Schwarzer, B., Krcmar, H., Wirtschaftsinformatik – Grundzüge der betrieblichen Datenverarbeitung, Stuttgart, 1996, in: Wirtschaftsinformatik 39 (1997) 6, pp. 652-653 (in German) (PDF, 413KB)
  • Reversal of marketing process using online services [Umkehrung des Marketing-Prozesses durch Online-Dienste], Freiberg Working Paper, No. 95/19, Freiberg, 1995 (in German, Kolbe, L., Eusterbrock, C.) (PDF, 3.796KB)
  • Computer-assisted Information Management of Private Households [Die computerunterstützte Informationsverarbeitung der privaten Haushalte], Freiberg Working Paper, No. 94/11, Freiberg, 1994 (in German, Kolbe, L., Brenner, W.) (PDF, 2.859KB)